Oryginalne opakowania kosmetyczne, nawet przeciętnej firmy kosmetycznej mogą sprawić, że właśnie te a nie inne kosmetyki mogą być kupione. Jednakże technologia poszła do przodu i nawet zmiana stylu życia i przepisów prawnych wymagają od producentów opakowań nowych wytycznych.
Zacznijmy od tego, iż ochrona zdrowia klienta i preparatu kosmetycznego to przede wszystkim priorytet opakowania, które w chwili zakupu staje się wymogiem dla kupującego. Takie opakowanie musi przykuć uwagę konsumenta, być funkcjonalne i w dodatku odpowiadać na pojawiające się trendy w branży opakowań kosmetycznych. Zaś etykieta opakowania powinna być swego rodzaju komunikatem na linii pomiędzy firmą a klientem.
Stawiamy na funkcjonalność
Idąc do sklepu i wybierając z półki sklepowej dany kosmetyk zwracamy uwagę przede wszystkim na jego cenę, markę i opakowanie. Jednakże rolą opakowania produktu kosmetycznego jest zarządzanie i kreowanie marki kosmetyku. Takie opakowanie, od produkcji aż po jego utylizację spełnia kilka funkcji, od marketingu po ekologię. Wszystkie funkcję łączą się ze sobą i pomagają dokonać identyfikacji produktu i wyróżnić markę kosmetyku. Połączenie technologii z wyglądem opakowania to chwyt reklamowy, który pomaga dotrzeć do większego grona klientów.
Główną funkcją opakowania produktu kosmetycznego jest jego ochrona. Gdyż bardzo ważna jest wiedza odnosząca się do materiałów, z których wykonano dane opakowanie będące w bezpośrednim kontakcie z produktem kosmetycznym. Istotna jest również wiedza o składzie materiału, z którego powstało opakowanie, w tym substancji dodatkowych czy zanieczyszczeń, które mogą powodować potencjalne ryzyko uszkodzenia kosmetyku i ewentualne przemieszczanie się substancji szkodliwych z opakowania na produkt. Ciekawość projektu opakowania i rozwój technologii powinny iść ze sobą w parze, aby nadążyć za trendami w branży opakowań kosmetycznych i wpłynąć na jego funkcjonalność.
Jakie trendy?
Producenci zajmujący się opakowaniami kosmetycznymi skupiają się głównie na bezpieczeństwie, rozwoju gospodarki, znaczeniu świadomości klienta na temat ochrony środowiska, wygodzie czy materiałach, z których wykonano opakowanie, a także na wykorzystaniu źródeł odnawialnych. Rynek kosmetyczny jest tak ogromy, iż trendy zmian w branży są specyficzne, zmieniają się style. Do najważniejszych trendów w opakowaniach kosmetycznych należy m.in. przyspieszone tempo życia, ponieważ obecnie ludzie preferują kosmetyki kompaktowe, czyli wygodne i łatwe w użyciu. Znaczenia nabrała dbałość o wygląd, zachowanie ”młodości” i stylu. Trendem jest również rewolucja w handlu powstała w wyniku pojawienia się świata Internetu generującego nowe zachowania konsumentów. Pojawienie się nowych form sprzedaży opakowań stają się odbiciem potrzeby eksperta i doradcy. Nowoczesne materiały, sprawny marketing czy właśnie rozwój funkcjonalności to istotne wytyczne w projektowaniu opakowań kosmetycznych.
Materiały, które używane są do produkcji opakowań powinny być biodegradowalne, ponieważ takie nadają się do recyklingu. Można wykorzystać tzw. nanokompozyty, które wpływają na wytrzymałość mechaniczną, odporność na ogień czy zwiększają ochronę mikrobiologiczną preparatu kosmetycznego. Jeżeli chodzi o marketing, to opakowanie kosmetyczne powinno być trwałe i wyróżniać się od innych wyglądem. Zróżnicowany kształt i ciekawa grafika sprawiają, że opakowanie takie jest unikatowe wobec innych opakowań i przyciągają wzrok potencjalnego klienta. Funkcjonalność opakowania kosmetycznego wiąże się z dozowaniem i zamknięciem preparatu. Komfort w użyciu danego kosmetyku wpływa na wizerunek marki, a także na ekspozycję preparatu.
Sprawdź pudełka z nadrukiem.