Nowa era komunikowania masowego


komórka

Forma komunikowania masowego znacząco się zmieniła. Na czym polegają te zmiany i jakie ma to konsekwencje na przyszłość?

Niemalże od początku upowszechnienia się telewizji, co przypada na lata 60. XX wieku głównie w Stanach Zjednoczonych, jest mowa o komunikowaniu masowym. Dzisiaj telewizja powoli odchodzi do lamusa i co jakiś czas traci swoich odbiorców na rzecz internetu i mediów społecznościowych, które – lekko mówiąc – zdominowały świat. Można więc powiedzieć, że internet jest odpowiedzialny za nową erę komunikowania masowego. Warto przyjrzeć się bliżej chociażby takim mediom społecznościowym jak YouTube, do którego przeniosła się znaczna część naszego życia.

Dzisiejsi celebryci

YouTube zmienił pojęcie celebryty. Dawna definicja tego terminu oznacza osobę „znaną z tego, że jest znana”. Dzisiaj, w formie różnych vlogów lifestyle’owych, samych siebie promuje  wiele osób. Bardzo łatwo możemy zauważyć, że przejęły one funkcję niegdysiejszych celebrytów. Oferują koszulki nawiązujące do ich kanałów, uczestniczą w spotkaniach z widzami, a także są zapraszani na różnego rodzaju wydarzenia i eventy. W bardzo dużej części odbiorcami tego rodzaju kanałów są osoby młodsze, które wspierają ulubionych twórców na różne sposoby. Nie da się ukryć, że telewizyjni celebryci i show-biznes stracił nieco na znaczeniu, jeżeli skonfrontujemy go z biznesem i kulturą YouTube’a.

Jak więc ma się do tego komunikowanie masowe? Przekazy telewizyjne w zasadniczy sposób różnią się od przekazów internetowych w formie video. W tym drugim przypadku możemy liczyć na różne rodzaje sprzężenia zwrotnego, a więc reakcji odbiorców na danego vloga czy cały kanał, co następuje w czasie rzeczywistym.

Internet na zawsze

Należy podkreślić, że Internet już na stałe wpisał się w nasze życie. Dostęp do Internetu jest coraz łatwiejszy i powszechniejszy, można więc przypuszczać, że potencjał oraz liczba aplikacji i technologii wykorzystujących internet będzie stale rosła. Już dzisiaj teledysk opublikowany w serwisie YouTube był w stanie zebrać ponad cztery miliardy wyświetleń. Za pośrednictwem Internetu korzystamy z wielu usług – możemy kupować, płacić, a także wykorzystywać system rezerwacji online.

Nowa era komunikowania masowego jest wynikiem przede wszystkim specyfiki mediów społecznościowych. Dzisiaj komunikuje się masowo głównie za pośrednictwem fanpage’a czy kanału w serwisie YouTube. Do całości możemy dołączyć także Twittera oraz Snapchata, ale tam specyfika jest nieco inna. Tak czy inaczej komunikacja – nie tylko w formie masowej – uległa znacznym przekształceniom i przeniosła się do urządzeń mobilnych i internetu.

Można również snuć przypuszczenia na temat komunikacji w przyszłości – dzisiaj zauważalny jest trend, w którym swoje miejsce zaznacza wirtualna technologia. Może okazać się, że w przyszłości będziemy komunikować się ze sobą głównie za pośrednictwem VR i wykreowanych awatarów. Czas pokaże, która technologia zyska przychylność użytkowników i czy będzie w stanie zastąpić media społecznościowe.

What's Your Reaction?

Cry Cry
0
Cry
Cute Cute
0
Cute
Damn Damn
0
Damn
Dislike Dislike
0
Dislike
Like Like
0
Like
Lol Lol
0
Lol
Love Love
0
Love
Win Win
0
Win
WTF WTF
0
WTF

Nowa era komunikowania masowego

log in

Become a part of our community!

reset password

Back to
log in