Uszkodzony samochód to nie lada problem. Często spędza nam sen z powiek i powoduje, że przeliczamy koszta związane z jego naprawą. Czasem dochodzą one do naprawdę dużych kwot, zwłaszcza wtedy, gdy w grę wchodzi wymiana części w aucie. Zamiast wymiany można rozważyć także regenerację. Co to oznacza i czy faktycznie warto regenerować zużyte części samochodowe?
Regeneracja – co to właściwie znaczy?
Czym różni się standardowa naprawa od regeneracji? Ten drugi proces to nic innego, jak przywrócenie części do stanu fabrycznego poprzez wymianę tych elementów danej części, które nadają się do takiej wymiany. Regenerowanie to również przywrócenie niektórym komponentom pierwotnych kształtów oraz rozmiarów. Zwłaszcza komponentom metalowym. Oczywiście cały proces, który ma na celu sprawienie, że dany element będzie działał i wyglądał „jak nowy”, nie zawsze kończy się sukcesem. Nie w przypadku każdej części. Otóż są takie podzespoły w samochodzie, które lepiej wymienić na nowe niż regenerować.
Regeneracja = oszczędność!
Dlaczego warto regenerować zużyte lub niesprawne części? Przede wszystkim dlatego, że jest to zazwyczaj dużo tańsze niż zakup nowych podzespołów. Różnice sięgają nawet 50-60% na korzyść części regenerowanych. Koszt zależy przede wszystkim od stopnia skomplikowania i poziomu zużycia elementu. Największą korzyść odczują zwłaszcza użytkownicy samochodów z silnikiem diesla, gdzie nowa część może być nawet kilkukrotnie droższa od procesu regeneracji. Dla wielu osób istotny będzie także proekologiczny aspekt tego typu operacji. Zamiast wyrzucać komponenty, usprawniamy je i nadal z nich korzystamy. Takie działanie wspierają nawet renomowane firmy, które oprócz nowych części zamiennych wprowadzają do swojej oferty również produkty po regeneracji. Bardzo często posiadają one gwarancję, przez co kuszą kupujących atrakcyjną ceną i warunkami.
Które części warto poddać procesowi regeneracji?
Najczęściej regeneruje się części silnikowe – np. turbosprężarki, aparaty zapłonowe, alternatory, rozruszniki, tłoki, wtryskiwacze, pompy wtryskowe i cylindry. Podobnie z podzespołami zawieszania oraz układu napędowego – do odnowy nadają się przekładnie kierownicze, wahacze, amortyzatory, sworznie, sprężyny, skrzynie biegów czy półosie. Oczywiście o tym, czy dany element może być regenerowany, decyduje poziom jego zużycia. Czasem jest ono tak duże, że regeneracja nie ma sensu i lepiej kupić nowy, nieużywany produkt. Jednak w większości przypadków odnowienie części będzie możliwe.
Jakość przede wszystkim!
Oprócz regeneracji części z własnego samochodu możemy także kupić elementy regenerowane. Taka decyzja będzie dobra zwłaszcza wtedy, kiedy okaże się, że podzespół z naszego pojazdu jest już zużyty na tyle mocno, że nie nadaje się do „odświeżenia”. Pamiętajmy jednak, by kupowane części pochodziły z dobrego źródła. Najlepiej znaleźć zaufanego i renomowanego sprzedawcę, a przede wszystkim takiego, który oferuje zabezpieczenie w postaci gwarancji. Zwróćmy jednak uwagę na warunki tej gwarancji – niektórzy producenci zastrzegają, że zostanie ona uznana tylko wtedy, kiedy dana część będzie montowana przez autoryzowany serwis.
Regeneracja to zawsze ryzyko
Chociaż regenerować części samochodowe warto zwłaszcza z uwagi na znaczną oszczędność, to trzeba zdawać sobie sprawę z niepewności takiego rozwiązania. Nigdy nie będziemy do końca wiedzieć, czy naprawiony i odświeżony produkt jest faktycznie dobrze zregenerowany. Dopiero z biegiem czasu, wraz z użytkowaniem części, będziemy mogli się upewnić. Jeśli element po niedługiej eksploatacji znowu się zepsuje, to niestety nasza regeneracja się nie powiodła. Zanim oddamy daną część do regeneracji, zainteresujmy się ceną nowego podzespołu – czasem wysokiej jakości zamiennik jest niewiele droższy od całego procesu naprawiania zużytego produktu. Wtedy lepszym rozwiązaniem może okazać się kupno nowej części.
Szukając części do samochodu, zajrzyj na nocar.pl – znajdziesz tam jedynie wysokiej jakości podzespoły, znanych i renomowanych producentów.