Biuro w mieszkaniu – co warto wiedzieć o zmieniających się przepisach


biznes

Biuro we własnym mieszkaniu to opcja kusząca zwłaszcza dla tych osób, które dopiero zaczynają prowadzić swoją działalność. To rozwiązanie daje sporo oszczędności, jednak wymaga również stosowania się do odpowiednich przepisów. Te z kolei ulegają zmianom – warto być z nimi na bieżąco, jeśli prowadzimy naszą firmę w otoczeniu domowych pieleszy.

Dotychczasowe przepisy

Wydatki związane z utrzymaniem i prowadzeniem lokalu służącego nam do prowadzenia działalności gospodarczej mogą być wliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jednak zgodnie z kilkoma ostatnimi orzeczeniami, podkreślone zostały dość niedawne zmiany w przepisach prawnych. Zgodnie z nimi taka korzyść podatkowa będzie dostępna tylko dla tych przedsiębiorców, którzy posiadają specjalnie wyodrębnione pomieszczenie przeznaczone do swojej pracy. Dotychczas Urząd Skarbowy wyrażał zgodę na proporcjonalne obliczanie wydatków zgodnie z metrażem, jaki był przeznaczony na prowadzenie działalności. W ten sposób przedsiębiorca mógł zmniejszyć podatki, a także rozliczyć koszty związane z kupnem mieszkania, w którym pracował.

Co zmienia się w prawie?

Eksperci podkreślają – wliczanie w koszty przychodu prowadzenia biura będzie wymagało wyodrębnienia osobnego pomieszczenia, które przeznaczymy tylko do celów zawodowych. Zgodnie z orzeczeniem Izby Skarbowej w Katowicach dotychczasowy sposób rozliczania kosztów sprawiał, że rozliczeniu były poddawane – przynajmniej w pewnej części – koszty osobiste. Przepisy jasno definiują, co może być uznane za wydatek wliczony w koszta uzyskania przychodu. Przede wszystkim musi on być poniesiony w celach zachowania przychodu lub jego zabezpieczenia. Powinien posiadać odpowiednią dokumentację oraz nie może znajdować się w art. 23 ustawy o PIT, czyli na liście kosztów, które nie są uznawane za te związane z przychodem. Problemem jest to, że właśnie wśród tych wydatków znajdują się wydatki osobiste, nazywane inaczej konsumpcyjnymi – wiążą się one bezpośrednio z opłatami związanymi z zamieszkiwaniem w danym miejscu. Jednak odnosi się to jedynie do pomieszczeń, które pełniły funkcję mieszkaniową i jednocześnie były związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Graficy komputerowi, architekci, prawnicy czy informatycy – przedstawiciele tych grup zawodowych nie muszą posiadać osobnego pomieszczenia do pracy. Wystarczy im biurko i dostęp do komputera w sypialni lub salonie. Jednak z wprowadzeniem zmian prawnych będą musieli wyodrębnić osobny pokój do pracy. Dzięki temu fiskus ma pewność, że odliczane wydatki są w całości związane z prowadzeniem danej działalności gospodarczej. Na prowadzenie własnej firmy możemy przeznaczyć tylko jeden pokój lub całe mieszkanie. Wtedy jako koszty przychodu mogą być potraktowane odsetki od kredytu hipotecznego przeznaczonego na zakup tego mieszkania, jak i koszty związane z eksploatacją – ogrzewanie, woda, opłata za śmieci. Należy pamiętać, że stawka amortyzacji kredytu wyniesie w przypadku takiego lokalu 2,5 % – tak jak jest to wyznaczone dla lokali o charakterze niemieszkalnym. Niestety przymus posiadania odrębnego pomieszczenia sprawia, że z tego odliczenia nie będą mogły skorzystać osoby mieszkające w kawalerce.

Nie można zapomnieć również o odpowiednim wyposażeniu takiego biura. Komputer, drukarka czy niszczarka dokumentów do podstawa w pracy biurowej. O tym jak niszczarki są ważne i jak dobrać odpowiednie urządzenie do swoich potrzeb można przeczytać na stronie: www.niszczarkibiurowe.com.

What's Your Reaction?

Cry Cry
0
Cry
Cute Cute
0
Cute
Damn Damn
0
Damn
Dislike Dislike
0
Dislike
Like Like
0
Like
Lol Lol
0
Lol
Love Love
0
Love
Win Win
0
Win
WTF WTF
0
WTF

Biuro w mieszkaniu – co warto wiedzieć o zmieniających się przepisach

log in

Become a part of our community!

reset password

Back to
log in